Enschede, begin augustus 1999

Ge8e Hooggeplaatste,

Ik ben reeds lange tijd een trouwe klant van Knoware en was daar tot voor kort altijd zeer tevreden over, maar recent is mij de broek danig op de knobbel-knieën gezakt. Ergens medio vorige week kwam ik tot de ontdekking dat er iets fout ging bij het beantwoorden en posten van messages in nieuwsgroepen. Ik gebruik daarvoor Forté-Free-Agent (version 1.0.). Ik heb eerst eens gekeken of het aan een specifieke nieuwsgroep lag, maar dat bleek niet het geval. Alle door mij ge'subscribe'de nieuwsgroepen vertoonden hetzelfde euvel: de server rapporteerde een error met de opmerking 'Too old'. Ook als het om geheel nieuwe messages ging. Er was dus een zekere mate van stront aan de knikker en ik heb er eens een paar emailtjes richting helpdesk@knoware.nl aan gewaagd. Daar kwamen weinig adekwate antwoorden op waaronder de mededeling dat Knoware onlangs op een andere news-provider was overgestapt.

Ik heb daarom vorige maandag de helsdesk maar eens gebeld en werd doorverbonden met een jonge man, waarvan de naam niet tot mij is doorgedrongen. Voordat ik in staat was mijn verhaal af te maken, werd ik bot onderbroken met de vraag: "Welke nieuwsgroep?". Ik zei dat dit er niet toe deed en wilde nog wat zeggen, maar wederom de vraag: "Welke nieuwsgroep?". Ik noemde er maar eens een en probeerde de ongemanierde verder nog duidelijk te maken dat het daar niet aan zou liggen. Hij ging het wel even controleren zij het met een ander programma, want van Forté-Free-Agent had hij nog nooit gehoord. Hij wist dus al snel te melden dat er geen enkel probleem was en dat bovendien Knoware helemaal niet verantwoordelijk was voor de nieuws-groepen, maar deze alleen maar doorgaf. Op mijn vraag waar het probleem dan wel gelegen zou kunnen zijn, riposteerde de knurft dat het programma wel kapot zou wezen en of ik niet eens met Outlook kon proberen en nog wat nurkse adviezen die me onwelgevallig waren.

Ik werk al dik 20 jaar in de software en programma's gaan niet zomaar kapot. Bestanden waarin veel gemuteerd wordt misschien nog wel eens, maar een programma alleen als er een schijf-probleem is en daar leek dit niet op omdat ik server-errors gerapporteerd kreeg. Hoewel ik nog overwoog om in de oto te springen om uw helpdesk-medewerker eens te komen verbouwen werd ik daarvan afgehouden door mijn dochter die al bleerende te kennen gaf een nieuwe luier te willen. Ik heb zo mijn prioriteiten in dit leven en verluieren is een aanzienlijk aangenamer tijdverdrijf dan halfwassen helpdesk-fariceëers de oren te wassen.

Onderwijl nam ik mij voor zijn advies toch maar eerst even te checken. Je weet maar nooit. Maar waar haal ik zo gauw een onbeschadigde versie van mijn nieuwsgroepen-programma vandaan ? De website van Forté br8 geen uitkomst. Wellicht is het programma al niet meer gangbaar en vervangen door een ander. Na een half uurtje surfen gaf ik de moed op. Wat nu ? Eerst maar weer eens een luier. Al verschonende bed8 ik me dat ik nog een versie op mijn notebook had staan en dus heb ik de snoerendans maar weer eens uitgevoerd en via mijn notebook contact gezocht met mijn flink in aanzien gedaalde provider Knoware. Tot mijn verrassing bleek het programma nu goed te functioneren. Zou de minus-variant dan toch gelijk gehad hebben ? Een onverdraaglijke ged8e. Maar gelukkig moest er eerst weer een luier om mijn dochter en onderwijl kon ik eens na gaan denken hoe ik het programma, inclusief instellingen enzomeer, overgeheveld kreeg van mijn notebook naar mijn surf-machine.

In verband met aanhoudend noodweer in de luiers van mijn dochter heeft het tot zaterdagochtend jl moeten duren voordat ik me weer met het nieuwsgroepen-probleem kon bezighouden. De tijd begon ook te dringen, want ik ben voor mijn werkvoorziening mede afhankelijk van dit medium. Alvorens weer moeilijk te gaan doen met kabels of disks besloot ik toch nog eens een poging te wagen vanaf mijn oude machine met de oude software, die me al zo lang trouw had gediend en nimmer tevoren in de steek had gelaten (snik). Wat bleek? Alles functioneerde weer als vanouds. Kennelijk was ik niet de enige geweest die met het probleem te kampen had gehad en was het probleem op de server verholpen door één der halfgoden uit het schimmenrijk van cyberspace.

Een tevreden mens hoor ik u denken en daar heeft u bijna gelijk in. Er resteert een kleine maar uiterst irritante jeuk, die nauw verbonden is met uw helpdesk. Want wat u me hier heeft geleverd is bepaald niet om vrolijk van te worden. Men geeft mij totaal geen hulp, maar scheept mij op botte wijze af met nietszeggende en nutteloze en zelfs foutieve adviezen. Als ik u was dan zou ik voor de betreffende minvermogende snel een andere functie binnen of buiten de Knoware-organisatie gaan zoeken. Liefst eentje waarin hij niet het gevaar loopt met gebruikers in aanraking te komen. Een helpdesk lijkt me een absoluut af te raden biotoop voor deze diersoort . Vergeet niet de minkukel eerst voor een fijne cursus canyoning naar de bergen van Zwitserland te sturen. Jodeladiejee.

met grommende groeten:

Ir. Max Schulte